Terapia Bacha – emocjonalne wsparcie dziecka mocą natury


Czym jest terapia Bacha? Każdy doświadczony rodzic wie, że nie ma uniwersalnej recepty na wychowanie dziecka. Na rynku mamy mnóstwo porad i podręczników dotyczących wychowywania dzieci. Aż się roi od specjalistów i doradców w tym zakresie.

 

Tekst: Agnieszka Jaroszewska
Zdjęcie: pixabay.com

 

Każde dziecko jest inne. Każde dziecko to czysta niezapisana karta. Dziecko przychodzi też na świat z określonymi cechami odziedziczonymi po przodkach, na jego konstrukcję psychoemocjonalną ma wpływ styl życia mamy i taty, przebieg ciąży czy nawet sposób i atmosfera, w jakiej przyszło na świat. Jest tyle zmiennych, że nie sposób stworzyć jednej wspólnej teorii. Uniwersalna jest rola nas, jako opiekunów. Mamy bezgranicznie kochać nasze dzieci, spierać, delikatnie prowadzić i stymulować, a przede wszystkim nie przeszkadzać im w przejawie swojej wyjątkowości.

 

Biologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka wskazują, że na każdym etapie potrzebują one czegoś innego. Inne potrzeby ma dziecko, które przyszło na świat przedwcześnie. Noworodek donoszony ma dużą potrzebę bliskości i potrzebę tego, aby zabezpieczano jego potrzeby podstawowe, takie jak karmienie, czy zmiana pieluchy. Niemowlę z zainteresowaniem eksploruje świat, poznaje otoczenie, dopasowuje się do otoczenia lub zazwyczaj raczej otoczenie do siebie. Idealna jest sytuacja, gdy maluch jest radosny i otwarty na otaczający go świat. Gorzej jednak, gdy wszystko mu przeszkadza, irytuje, jest ciągle niezadowolony i płaczliwy. Wiele dzieci ma osobowość „WWO” tzw. wysokowrażliwą. Są dzieci, które źle znoszą stresowe sytuacje, zmiany związane z pojawieniem się na świecie rodzeństwa, które stawiają pierwsze kroki w przedszkolu lub zmieniają szkołę, otoczenie i nie mogą się zaaklimatyzować. Zazwyczaj towarzyszą temu problemy z zachowaniem i trudny do zaakceptowania przez rodziców bunt. Bywa, że dziecko zaczyna się moczyć w nocy lub cierpi na psychosomatyczne dolegliwości, takie jak bóle brzucha czy bezsenność. Spora część dzieci boi się szkoły, stresuje się, ma trudności z nauką, koncentracją.

 

Dzieci bywają różne; wesołe, depresyjne, nadmiernie spokojne, czy hiperaktywne. Wokół towarzyszą nam też „mali dyrektorzy”, próbujący zdominować swoje otoczenie, podporządkować wszystkich sobie lub też dzieci nadmiernie spolegliwe i uległe.

 

Całkiem inne wyzwania towarzyszą okresowi dojrzewania. Ma to zazwyczaj związek z burzą hormonalną w organizmie dorastającego młodego człowieka. Jak sobie radzić? Zdesperowani rodzice często kierowani są do gabinetów psychologicznych, kiedy nie mogą sobie poradzić ze zbuntowanym nastolatkiem.

 

Lekarze pediatrzy mówią, że dla odpowiedniego ukształtowania się zdrowia naszego dziecka olbrzymie znaczenia ma pierwsze 1000 dni życia – począwszy od poczęcia. Zatem do ukończenia przez nie pierwszego roku życia olbrzymie znaczenie ma wszystko, co się wydarza w środowisku dziecka. Nawyki zdrowotne czy żywieniowe wpływają na przebieg lub uniknięcie wielu chorób i ich konsekwencji w przyszłości.

 

Dla zdrowia emocjonalno-psychicznego olbrzymią rolę odgrywa okres nieco dłuższy, a zatem czas do momentu ukończenia przez dziecko siedmiu lat. Okres ten zaczyna się jednak także w momencie poczęcia, gdyż emocje matki już w ciąży wpływają na konstrukcję osobowościową dziecka.

 

Życie wymaga od nas wiele, olbrzymi postęp cywilizacyjny sprawia, że gnamy przed siebie i nie mamy czasu zadbać należycie o siebie. Stresy odczuwają także dzieci. Popularna jest teoria, że każde dziecko intuicyjnie wyczuwa emocje. Tak jest, gdyż dziecko podprogowo odczuwa nasz stres i… samo zaczyna się stresować. Dlatego ważne jest, abyśmy my dorośli również zadbali o siebie i swoje emocje. Dla siebie i dla dziecka.

 

Dlaczego? Powodów jest kilka:

  • W pierwszych siedmiu latach życia powstają fundamenty wszystkich późniejszych chorób psychicznych.
  • Wiele zaburzeń fizycznych (około 80%) takich jak bóle brzucha czy bóle głowy są uwarunkowane psychicznie niestety leczy się je dziś zbyt poważnymi lekami).
  • Zbyt wiele dzieci przyjmuje niepotrzebnie i zbyt wcześnie leki psychotropowe, które zmieniają ich sposób poznawania świata, jak również zmieniają strukturę ich mózgu.

 

Są naturalne metody, które mogą wesprzeć dziecko w zdrowym harmonijnym rozwoju. Oprócz zbilansowanej diety i suplementacji taką metodą jest zażywanie doustnie ekstraktów kwiatowych doktora Bacha.

 

Czym jest terapia Bacha?

Esencje Bacha to opracowane przez angielskiego lekarza, homeopatę i filozofa zestaw 38 specjalnie przygotowanych ekstraktów kwiatowych z dziko rosnących roślin i drzew mający subtelny, choć niezwykle efektywny wpływ na zdrowie fizyczne, emocjonalne i psychikę. Ekstrakty te pomagają na skrajne stany emocjonalne (lęk, panika, fobie, depresja, apatia, zniechęcenie), kształtowanie pozytywnych cech charakteru (pewności siebie, odwagi, ustanawiania i wytrwałości w osiąganiu celów), eliminowanie ludzkich słabości (odkładania spraw na później) czy też wspiera lepsze radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.

 

Twórca metody doktor Bach dopatrywał się w problemach emocjonalnych przyczyn wielu stanów chorobowych. Dlatego terapia Bacha świetnie sprawdza się w leczeniu chorób o przebiegu ostrym czy chronicznym. Stosowanie tych ekstraktów szczególnie doskonale sprawdza się przy leczeniu objawów żołądkowych związanych z psychosomatyką, zaburzeniach snu, atopowym zapaleniu skóry. Stanowi doskonałe wsparcie przy zaburzeniach rozwojowych u dzieci czy przy autyzmie.

 

Terapią doktora Bacha można się posiłkować osiągając świetne rezultaty, nigdy jednak nie należy rezygnować z dotychczasowego leczenia czy psychoterapii. Z kroplami z dziko rosnących drzew i roślin, które są swoistym remedium na emocje osiąga się zamierzone cele terapeutyczne dużo sprawniej i szybciej, gdyż na poziomie energetycznym rozpuszczane są blokady przyczynowe danego schorzenia.

 

Najlepiej działanie ekstraktów podsumowuje niemiecka autorka, propagatorka tej metody, Mechthild Scheffer:

 

„Terapia kwiatowa leczy choroby ciała w sposób pośredni. Tworzy impulsy na poziomie uczuć i decyzji. Dzięki rozpoznaniu psychicznych nieporozumień i przyjęciu przywracającej harmonię esencji kwiatowej Bacha uwalnia się zablokowana energia psychiczna i może znowu brać udział w procesach rozwoju psychicznego i procesach zdrowienia ciała”.

 

Terapia ekstraktami Bacha ma na celu przywrócenie równowagi w naszym ciele, w naszej psychice i wyrównanie naszych emocji.

 

Ekstrakty dla małych dzieci:

  • Aspen (Osika) – świetnie sprawdza się u dzieci płaczących bez powodu,
  • Beech (Buk) – pomaga, gdy dziecko słabo toleruje wszystkie zmiany lub reaguje agresywnie,
  • Mimulus (Kroplik) – uspokaja dzieci nadmiernie bojaźliwe,
  • Cherry Plum (Śliwa wiśniowa) – pomaga w sytuacjach kryzysowych, którym towarzyszy spazmatyczny płacz,
  • Chicory (Cykoria) – dla dzieci domagających się stałej obecności matki, potrzebujących przesadnie wiele uwagi,
  • Walnut (Orzech) – pomocne w okresie ząbkowania, zmian, pójścia do przedszkola,
  • Heather (Wrzos) – dla dzieci marudnych, absorbujących uwagę,
  • Impatiens (Niecierpek) – sprawdza się u dzieci niecierpliwych, szybko złoszczących się.

 

Ekstrakty z kwiatów Bacha u nastolatków

Dziecko dorastające jest na bardzo ważnym etapie odnajdywania siebie samego. Przeżywa nieustanne huśtawki nastrojów wynikające między innymi ze zmieniającej się gospodarki hormonalnej w jego organizmie. Ale jak to wytłumaczyć wściekłemu nastolatkowi, który rzuca w nas poduszką:

  • Walnut (Orzech) – pomaga w okresach przejściowych, chroni przed wpływami otoczenia,
  • Scleranthus (Czerwiec jednoroczny) – reguluje niestabilność emocjonalną, zmienność wyborów,
  • Cerato (Cerato) – ułatwienie dokonywania wyborów, redukuje potrzebę szukania rady u innych,
  • Larch (Modrzew europejski) – ekstrakt na pojawiające się kompleksy, poczucie bycia gorszym w grupie,
  • Hornbeam (Grab) – pomoże dziecku z nadmiarem obowiązków i zajęć, przeciążenie obowiązkami.

 

Terapia Bacha – wsparcie na kłopoty z nauką

Szczególnie w okresie dojrzewania, ale także często we wcześniejszych etapach mogą pojawiać się u dziecka kłopoty z nauką. Stosujemy wtedy:

  • Chestnut Bud (Pąk Kasztanowca) – naturalny sposób na problemy z koncentracją,
  • Wild Rose (Dzika Róża) – dla dzieci i nastolatków przejawiających brak ambicji, motywacji,
  • Clematis (Powojnik) – dla «bujających w obłokach», nieobecnych myślami – dla fantastów i marzycieli,
  • Scleranthus (Czerwiec Jednoroczny) – wewnętrzne roztrzepanie, rozbiegane myśli,
  • Impatiens (Niecierpek) – pomaga na rozdrażnienie, irytację, zniecierpliwienie,
  • Gentian (Goryczka) – dla zniechęconych i rozczarowanych,
  • Olive (Oliwka) – pomaga przy fizycznym i psychicznym wyczerpaniu, przemęczeniu nauką,
  • Hornbeam (Grab) – sprawdza się przy trudnościach z zabraniem się do nauki.

 

Bezpieczeństwo stosowania

Terapia Bacha jest całkowicie bezpieczna. To popularny na świecie system medycyny naturalnej. Ma wieloletnią tradycję. Wykorzystuje krople wytwarzane z kwiatów dziko rosnących roślin, które zażywa się doustnie, aby przywrócić równowagę emocjonalną i poprawić samopoczucie.

 

Najważniejsze jest jednak to, że:

  • wspiera rodziców w kształtowaniu pozytywnej osobowości dziecka,
  • umożliwia harmonijny rozwój i wykorzystanie naturalnego potencjału dzieci,
  • pomaga w trudnych sytuacjach życiowych (przeprowadzka, rozwód rodziców),
  • ułatwia adaptacje w placówkach przedszkolnych i szkolnych,
  • pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny dziecka,
  • świetnie sprawdza się w poszczególnych etapach rozwoju (od noworodka poprzez okres dojrzewania),
  • uwalnia życiową energię do regeneracji i samoleczenia w przypadku chorób o naturze ostrej czy przewlekłej.

 

Terapia Bacha wspiera proces leczenia chorób i problemów chronicznych, takich jak: zaburzenia snu, lęki, zaburzenia łaknienia, zaburzenia trawienia, bóle głowy, migreny, podatność na infekcje, egzemy, alergie, moczenia nocne, agresja, problemy w szkole, jąkanie się.

 

Esktrakty dobiera się indywidualnie od trzech do siedmiu rodzajów kropli w mieszance, spożywa się je doustnie, bądź podaje do przygotowanego napoju. Dobierane są podczas konsultacji osobistej lub podczas rozmowy telefonicznej z rodzicem dziecka.

 

[recent_posts category=”all”]

Dodaj komentarz