21.09 2024
Komunikacja jest ważna. Jak być atrakcyjnym rozmówcą?
Komunikacja jest podstawowym narzędziem relacji. Funkcjonujemy w świecie, w którym komunikacja odgrywa najważniejszą rolę. Można zatem powiedzieć, że komunikacja to proces, który powinien zakończyć się znalezieniem wspólnego dla obu stron znaczenia danego przekazu. Siła tego, co mówimy, może wywierać konkretny wpływ na innych.
Tekst: Renata Rybacka
Zdjęcie: Obraz Mircea Iancu z Pixabay
Co to jest atrakcyjność mówienia? Słowo atrakcyjność pochodzi z języka łacińskiego i oznacza przyciągać. Atrakcyjny rozmówca to ktoś, kto mówi tak, że zjednuje innych, przyciąga do siebie i wywołuje pozytywne emocje. Wzajemna komunikacja jest atrakcyjna, gdy wzbudza u każdego z rozmówców poczucie przyjemności, ma określony cel i podtrzymuje uwagę odbiorcy. Ważna jest zarówno sama treść wypowiedzi, jak i sposób jej przekazu.
W pierwszej kolejności tworząc atrakcyjną komunikację warto zwrócić uwagę na to, co łączy nas i rozmówcę. Mogą to być wspólne zainteresowania, wartości, poglądy, a także wspólny cel, jeśli to jest zespół współpracowników. Stwierdzamy wtedy: „Mimo, że pracujemy na różnych stanowiskach, każdemu z nas w tej firmie zależy na…” lub „ Jako przedstawiciele danej grupy zawodowej (np. nauczyciele, pracownicy służby zdrowia) / ludzie, którym zależy na (wspólny cel, wartości), chcielibyśmy….”.
Atrakcyjna komunikacja
Warto też zastosować werbalne techniki atrakcyjnej komunikacji. Taką techniką są wspomnienia z młodości, kiedy bowiem przywołujemy historie ze swojego życia, to pogłębiamy wrażenie bliskości i wspólnoty. Stwarzamy wtedy poczucie, że jesteśmy osobą otwartą i szczerą, mającą dobre intencje. Opowiedzenie ciekawej anegdoty pozwoli też lepiej zapamiętać odbiorcy treść naszej wypowiedzi. Można zacząć od zwrotu „Przypomina mi się taka historia…”, „Pamiętam, jak zaczynałam pracować w…”.
Kolejna technika to efekt trzy razy TAK. Polega ona na zadawaniu trzech pytań, na które odbiorcy będą mogli łatwo odpowiedzieć twierdząco (np. Zależy wam na rozwoju? Karierze? Szybkim przyswajaniu wiedzy?). Trzecie pytanie i następujący po nim komunikat powinny nawiązywać do najważniejszego celu wypowiedzi. Dzięki temu rozmówcy po zgodzeniu się z pierwszymi pytaniami chętniej zaaprobują późniejsze słowa (w takim razie proponuję skuteczną metodę szybkiej nauki…).
Bycie zabawnym jest również jednym z podstawowych warunków i techniką udanej rozmowy. Poczucie humoru sugeruje inteligencję, kreatywność, swobodę i pewność siebie. Przykładem zastosowania humoru w wypowiedziach jest nie tylko opowiadanie żartów, ale też użycie rymujących się słów, ironii, groteski czy nonsensu.
Ironia w tym sensie opiera się na niezgodności, przeciwieństwie. Podkreśla dystans wobec pewnych osób czy zjawisk, również wobec samego siebie i pełni funkcję satyry, np. „nasz wspaniały rząd”, kiedy wypowiadasz te słowa krytykując politykę. Szyderstwo z kolei łączy elementy żartu i agresji, wyrażają drwiący, lekceważący i pogardliwy stosunek do kogoś lub czegoś. W przeciwieństwie do ironii zawsze pokazują uszczypliwość i negatywną opinię mówiącego, np. „Po nim zawsze można spodziewać się najgorszego”.
Groteska?
Groteska to natomiast zestawienie ze sobą kontrastów, jak elementów komicznych i tragicznych, pozytywnych i negatywnych, realistycznych i fantastycznych. Rysuje pewien karykaturalny, przerysowany obraz rzeczywistości. Służy parodii, wyśmiewaniu kogoś lub czegoś, ale w łagodniejszy sposób niż szyderstwo.