Jesienna chandra – jak można sobie z nią poradzić


Czym jest jesienna chandra? Wiele osób, wraz z nadejściem chłodniejszych dni czuje, jakby miało zapaść w sen zimowy. Eksperci potwierdzają, że nie jest to subiektywne odczucie. Wpływ na obniżenie nastroju i życiowego entuzjazmu wynika z kilku elementów: – Niedobór światła słonecznego powoduje zaburzenie pracy naturalnego zegara biologicznego oraz zakłócenia rytmu snu i czuwania. Wraz z deszczową aurą, w organizmie obniża się poziom serotoniny, która jest odpowiedzialna za dobry nastrój. Natomiast zwiększa się ilość melatoniny, która sprawia, że pacjenci czują się senni – informuje lek. Katarzyna Zydek-Świć, lekarz rodzinny.


Tekst: Julianna Staniewska, Daria Olzacka
Zdjęcie: pixabay.com

Jesienna chandra – znasz to?

Gdy oprócz obniżenia nastroju i większej senności  dochodzi jeszcze zmęczenie, warto przyjrzeć się swojemu organizmowi. Być może dopadł go TATT, czyli zespół chronicznego zmęczenia. TATT jest uznawane za chorobę cywilizacyjną, spowodowaną powszechnie panującym stylem życia. To zespół objawów, w którym oprócz ciągłego uczucia zmęczenia występują zaburzenia całego organizmu. Najczęściej dotyka kobiet w wieku 30-55 lat.

Stres, niedobór snu, zaburzenia rytmu dobowego, emisja światła niebieskiego przed snem, niewietrzenie sypialni – to główne przyczyny występowania TATT. Chroniczne zmęczenie wzmagają także używki (alkohol, nikotyna, kofeina, narkotyki), a także brak aktywności fizycznej, nieprawidłowa dieta i otyłość.

– Przyczyną ciągłego zmęczenia może być niehigieniczny tryb życia. Można go oczywiście zminimalizować, wprowadzając zdrowe nawyki w codziennym życiu. Aktywność fizyczna i dostarczanie organizmowi składników odżywczych jest możliwe także jesienią i zimą, nie tylko wtedy, gdy jest ciepło – przekonuje dr Katarzyna Zydek-Świć.

Rusz się z kanapy!

Choć wizja maratonów serialowych pod kocem przez całą jesień jest kusząca, to eksperci radzą, by nie rezygnować z ruchu.

– Jeśli pogoda i jakość powietrza na to pozwalają, wybierajmy aktywność na zewnątrz. Nie musi to być nic intensywnego – znakomicie sprawdzi się np. spacer z kijkami. Gdy za oknem aura jest typowo jesienna, poćwiczmy w domu. Dziś, gdy tak popularne są ćwiczenia z ciężarem własnego ciała, naprawdę nie potrzebujemy żadnego sprzętu. Filmów jak ćwiczyć jest sporo w sieci. Można też oczywiście wybrać się do siłowni – zachęca lekarka rodzinna.

Dobra forma jesienią i zimą to nie tylko sposób na walkę z chandrą i zmęczeniem, ale także na poprawę odporności!

Co jeść, by czuć się dobrze?

Wpływ na odporność ma także dieta. Szczególnie jesienią warto zwrócić uwagę na to, co ląduje na talerzach. Należy dostarczać organizmowi witaminy E, A B i C oraz składniki mineralne, takie jak selen i cynk.

Źródłem pożądanych substancji są oleje roślinne, pełnoziarniste wyroby zbożowe, tran, orzechy, warzywa czy rośliny strączkowe. W diecie powinny znaleźć się także antyoksydanty i polifenole – to składniki odżywcze, które chronią nasz organizm przed działaniem wolnych rodników, są także podstawowymi produktami w diecie przeciwzapalnej i przeciwnowotworowej.

Znajdziemy je przede wszystkim w papryce, marchewce, borówkach, czarnych jagodach, szpinaku, jarmużu czy w pestkach dyni.

TO TYLKO FRAGMENT ARTYKUŁU. CAŁY PRZECZYTASZ TUTAJ. SPRAWDŹ!

Dodaj komentarz