Ajurwedyjski rytm dnia – jaki poranek, taki cały dzień


Wierzymy, że „Nowy Rok jaki, cały rok taki”, ale mnie bardziej przekonuje rytm dobowy niż roczny, motywuje moc  pływania na to, jak wygląda każdy dzień. Kontestując zatem ludową tradycję, ogłaszam, że jaki poranek, taki cały dzień.


Tekst: Magdalena Woga
Zdjęcie: pixabay.com

Ajurweda to wywodzący się z Półwyspu Indyjskiego system filozoficzno-medyczny, który nie tylko zajmuje się leczeniem chorób, ale również, a może przede wszystkim, ich zapobieganiem. Mając to na uwadze, w centrum zainteresowania stawia styl życia. Mimo że podwaliny ajurwedy mają ok. 5 tys. lat, a współcześnie lekarze ajurwedyjscy bazują na naukach Susruty, który żył ok. 7 wieku p.n.e. oraz Charaki, najpewniej żyjącego około 1 wieku n.e., przekazy tych mędrców nadal znajdują zastosowanie współcześnie.

Czytaj również: Królowa jest tylko jedna! Sto twarzy kawy

Możliwe, że sukces i ponadczasowość ajurwedy wynika z jej bardzo indywidualnego podejścia do człowieka, a kluczowym filtrem wszelkich zaleceń jest indywidualna natura ludzka prakriti; niepowtarzalna wypadkowa dosz, na które wpływają tak geny, jak i środowisko, a nawet pora roku. Ponad indywidualnymi zaleceniami, nauki ajurwedyjskie wskazują też na pewne ogólne praktyki korzystne dla każdego. Jedną z takich praktyk jest rutyna dnia codziennego zwana w sanskrycie dinacharya. Trzymanie się właściwej rutyny balansuje wszystkie dosze (vata, pitta i kapha), zapewniając dobrostan. Zgodnie z zasadami ajurwedy kluczem do dobrego dnia jest następująca sekwencja porannych czynności:

  • 1/9 Wczesna pobudka – w okresie brahma muhurta, czyli ok. 90 min przed wschodem słońca. Co ciekawe, kierowanie się wschodem słońca oznacza ruchomość godziny pobudki. Organizm ma dostosować się do zmiany pory roku, ilości światła. Latem wstajemy wcześniej, potrzeba nam mniej snu, zimą trzeba dłużej pospać, żeby zachować dobrą formę. Zawsze po przebudzeniu dobrze jest zainaugurować pozytywne myślenie, wyrażając wdzięczność za to, co mamy lub modląc się, jeśli jest to elementem naszej tradycji duchowej.
  • 2/9 Mycie – myjemy twarz letnią wodą, szczoteczką czyścimy język z nalotu i myjemy zęby. Indyjskie pasty do zębów są mocno aromatyczne, bazujące na odświeżających aromatach cynamonu, kardamonu i goździków. Według ajurwedy zęby myjemy zarówno przed, jak i po śniadaniu, a następnie wieczorem, po kolacji.
  • 3/9 Wypróżnienie – poranne wypróżnienie jest podstawą zdrowia i należy dołożyć starań, aby ten punkt programu zagościł w naszej porannej rutynie. W ten sposób na bieżąco usuwamy z organizmu toksyny i zbędne produkty przemiany materii. Pomocne może być picie ciepłej, dobrej jakości wody, która przy okazji pozwoli dostarczyć naszemu organizmowi cennych minerałów. Ajurwedyjska tradycja zaleca, aby woda czekała na nas całą noc w miedzianym naczyniu. Inne środki, zioła czy suszone śliwki, też dobrze wspomagają pracę jelit, jeśli istnieje naturalna tendencja do zaparć.

To tylko fragment artykułu… Cały znajdziesz w wydaniu:

Zamów najnowsze wydanie „Mojej Harmonii Życia”.
W wersji papierowej lub e-wydania!

Dodaj komentarz