Tajemnice ćwiczeń dla osób z nadwagą


Osoby z nadwagą lub otyłe często słyszą od innych: „Musisz więcej ćwiczyć”, „Uprawiaj sport”. Tymczasem aktywność fizyczna w przypadku ludzi z nadmiarem kilogramów to temat skomplikowany.


Tekst: Justyna Bolek
Zdjęcie: archiwum autorki

Osoby z nadwagą, wszyscy, którzy mają wskaźnik BMI powyżej 30, zdecydowanie powinny ćwiczyć mniej, a raczej mówiąc „mniej” mam na myśli niższe tempo i intensywność wykonywanych ćwiczeń. Zanim zabierzemy się za trening, istotny jest nadzór lekarza czy fizjoterapeuty i sprawdzenie „jak się ma moje ciało” oraz dobór takiej aktywności, która zrównoważy utratę masy i nie spowoduje groźnych skutków ubocznych.

Najlepsze sposoby aktywności dla ludzi z nadwagą

Polecam osiem sposobów dla ludzi z nadwagą lub otyłych:

  1. Ćwiczenia w wodzie i pływanie są szczególnie zalecane dla osób otyłych. Podstawową zaletą środowiska wodnego jest odciążenie osoby ćwiczącej oraz wykorzystanie wody jako oporu do ćwiczeń. Poza tym ćwiczenia w wodzie angażują wiele grup mięśniowych jednocześnie, obniżają odczucie dyskomfortu związane z wykonywaniem ćwiczeń oraz są najbardziej preferowaną przez osoby otyłe formą aktywności fizycznej.
  2. Spacer – ideał to w ciągu dnia minimum 10 tys. kroków.
  3. Wszelaka aktywność, która odciąży ciało osoby otyłej. Używanie do pomocy krzesła, piłki gimnastycznej, gdzie możemy się podeprzeć, bądź usiąść i wykonać ćwiczenia wzmacniające, równoważne oraz rozciągające, przy pomocy mini bandów czyli taśm oporowych.
  4. Wykorzystywanie do treningów specjalistycznych maszyn treningowych, jak np. orbitrek, który można postawić w domu.
  5. Rower typu Holender – wysoka kierownica, a sylwetka ustawiona w pionie.
  6. Chodzenie z kijami do nordic walking.
  7. Trening fitness – proste kroki typu marsz, step-touch, step-out plus praca ramion.
  8. Wchodzenie i schodzenie po schodach.

To tylko fragment artykułu… Cały znajdziesz w wydaniu:

Zamów najnowsze wydanie „Mojej Harmonii Życia”.
W wersji papierowej lub e-wydania!

Dodaj komentarz