Ajurweda Summit: Zdrowie psychiczne z Ajurwedą


Rozmowa z Marią Nowak-Szabat, nauczycielką ajurwedy, ajurwedyjską terapeutką i psycholożką.

Przed nami trzecia edycja największej konferencji online poświęconej Ajurwedzie w Polsce. Już 21 maja zaczną się inspirujące rozmowy i wystąpienia, w trakcie których swoją wiedzą i doświadczeniem podzieli się 28 wybitnych ekspertów z Polski i zagranicy, m.in. Yogi Cameron, znany w Polsce z programu telewizyjnego „Model i guru”. Skąd pomysł na stworzenie Ajurweda Summit?

Przede wszystkim chcemy przybliżyć tematykę Ajurwedy w Polsce, ponieważ wierzymy, że jest ona jak latarnia morska – wyznacza odpowiedni kierunek do życia w zdrowiu i dobrostanie. Zależy nam, aby coraz więcej osób mogło sięgnąć do starej i sprawdzonej Ajurwedy, znaleźć w niej oparcie i pewność oraz posłuchać o niej ludzkim głosem, pełnym empatii dla naszych możliwości i ograniczeń.

 Jak wyglądała twoja droga do życia zgodnie z filozofią Ajurwedy?

Początkowo Ajurweda była pasją, którą dzieliłam z moim mężem Michałem. Studiowałam polonistykę i miałam zostać nauczycielką polskiego, jednak zmieniłam plany i poszłam na coś, co bardziej do mnie przemawiało – na psychologię. Przez kilka lat pracowałam jako psycholożka-trenerka oraz nauczycielka jogi. Dziś spełniam się w zawodzie terapeutki ajurwedyjskiej, korzystając również z mojej wiedzy na temat psychologii. Wkładam serce w to, żeby Ajurweda była zrozumiała i dostępna.

Czym jest zdrowie psychiczne według Ajurwedy?

To stan komfortu, w którym czujesz się dobrze sama ze sobą, niezależnie od tego, co się dzieje wokół. Wiadomo, w życiu bywa różnie, raz jest radośnie, a kolejnym razem bardziej wyzwaniowo czy wręcz smutno. Chodzi o to, że te wszystkie czynniki zewnętrzne, czy to dotyczące pogody, pracy, sytuacji rodzinnej czy ogólnoświatowej mają na ciebie relatywnie mały wpływ. Oznacza to, że one wpływają na ciebie, ale nie na tyle mocno, żeby decydować o tym, czy ty się czujesz dobrze, czy źle. Innymi słowy, to zdrowie psychiczne jest takim stanem, w którym ty czujesz się względnie spokojna, radosna, osadzona w sobie, niezależnie od tego, czy na zewnątrz jest bardziej mrocznie, czy bardziej świetliście.

W dzisiejszych czasach to duże wyzwanie i luksus osiągnąć taki stan?

Myślę, że to jest spore wyzwanie. Tyle się dzieje wokół nas… Jesteśmy przebodźcowani informacjami z mediów, co negatywnie wpływa na nasze samopoczucie. Dlatego tak ważna jest umiejętność dbania o swój dobrostan. Obserwując to, co się dzieje przez te ostatnie kilkanaście miesięcy, widzę, że zdrowie psychiczne jest chyba takim pierwszym, podstawowym aspektem naszego zdrowia, o które warto teraz zadbać.

W jaki sposób możemy budować naszą odporność psychiczną?

Tym pytaniem nawiązujemy do tego, czym w ogóle jest zdrowie psychiczne z perspektywy Ajurwedy. Zdrowie psychiczne zaczyna się od jelit, od tego miejsca w ciele, w którym buduje się też odporność dotyczącą ciała. Czyli to, w jaki sposób funkcjonuje nasz układ trawienny. To od tego zależy nasz dobrostan, nasze poczucie spokoju, radości, spełnienia i nasza większa stabilność emocjonalna. Odporność psychiczna jest tym, co dotyczy właśnie stanu, w którym nie jesteśmy aż tak bardzo wrażliwi na to, co się dzieje na zewnątrz. W ogóle Ajurweda uczy, że każdy z nas jest unikalną kombinacją trzech dosz, i jeśli ktoś przychodzi na świat, mając więcej elementu Kapha, czyli tego elementu takiej właśnie ciężkości, grubości, pewnej powolności, to dla niego odporność psychiczna jest czymś bardzo naturalnym, on nawet nie wie, ile tego ma, a ma wiele.

Czy to oznacza, że osoba typu Kapha jest automatycznie bardziej odporna na wszelkie doznania i perturbacje życiowe? W takim razie co jest jej przeciwieństwem?

Na drugim końcu tego spektrum są osoby typu Vata, które mają niemalże emocje na wierzchu. Dlatego są bardzo pobudliwe, wrażliwe, co jest ich niesamowitą zaletą, jeśli chodzi o komunikację z innymi ludźmi i odczytywanie emocji. Tylko ta wrażliwość często daje się we znaki jako nadwrażliwość. I wtedy, wracając do odporności psychicznej, jest ona stosunkowo mała. Dlatego osoby typu Vata, uwrażliwione na różne informacje, stany, emocje mogą mieć poczucie, że już więcej nie są w stanie przyjąć, że potrzebują się gdzieś zamknąć, odizolować. I często faktycznie odcinają się od dopływu bodźców, na przykład zajadają emocje, uciekają w używki czy pogrążają się w serialach na Netfliksie. I to niby na pewien czas przynosi efekt, natomiast po fakcie, czyli już po tym, jak to zjesz, wypijesz czy wyjdziesz z tych przestrzeni internetowych, okazuje się, że jeszcze bardziej jesteś przebodźcowana, niż byłaś, zanim sięgnęłaś po te „deski ratunkowe”, właśnie wtedy, kiedy ta odporność psychiczna jest relatywnie niska.

Co w takiej sytuacji daje Ajurweda?

Dzięki Ajurwedzie szybciej można nauczyć się rozpoznawać to, jaka dosza w tobie dominuje. Jeśli widzisz, że masz w sobie więcej elementów Vaty, to zaczynasz rozumieć siebie, wiesz, jak zadbać o siebie, żeby zapewnić optymalne warunki do życia, zamiast pakować się w sytuacje, które będą po prostu nadwyrężać zdrowie psychiczne i na przestrzeni lat prowadzić do takich zaburzeń, jak chroniczne obniżenie nastroju czy wręcz depresja.

Czy to oznacza, że Ajurweda rozpoznaje, jaka jesteś i równocześnie naucza sobą zarządzać? Czy ta dosza dominuje na poziomie ciała, czy na poziomie umysłu można też ją balansować?

Dokładnie tak, a najlepszym przykładem będzie trzecia z dosz, Pitta, o której jeszcze nie wspomniałam. U Pitty jest tak, że ona może być albo świadomie w takim trybie, w którym jest bardziej odporna psychicznie, albo może też nadwyrężać się, przepracowywać, aż do takiego momentu, w którym staje się bardzo mało odporna psychicznie i jej życie zaczyna przynosić niekorzystne objawy, z którymi zresztą Pitta sobie radzi od razu zadaniowo. Idzie do lekarza, bierze tabletki, przyjmuje i nie ma tematu. Niemniej jednak te procesy degeneracyjne gdzieś tam pod spodem cały czas przebiegają. Pitta poprzez świadomość swojej zarazem mocnej strony, jaką jest ta zadaniowość, rzetelność w pracy, ambicja, może sobie uświadomić, że to samo bywa jej piętą achillesową. Wtedy ona się będzie spalać dosłownie i w przenośni w Ajurwedzie, bo tego ognia w niej będzie za dużo.

Zdrowie psychiczne zaczyna się w jelitach i ważnym tutaj terminem jest agni, agni a zdrowie psychiczne. Czym jest agni?

Agni jest podstawą zdrowia. Jeśli twoje agni na poziomie ciała, czyli ten ogień trawienny, te enzymy, które transportują jedzenie, składniki odżywcze we włosy, skórę i paznokcie, jeśli to działa dobrze, to twoje pożywienie staje się częścią ciebie. I ta część ciebie staje się zdrowa, sprawnie komunikuje się z całą resztą, w ten sposób tworzysz życie i to jest agni na poziomie ciała. To kuchnia ajurwedyjska, zioła, z całą wiedzą na temat odżywiania się z Ajurwedą.

Jest też drugi rodzaj agni, ogień, który jest ogniem naszego umysłu. Pomaga nam trawić wszystkie doświadczenia, wrażenia zmysłowe, dźwięki, to, co widzimy, wszystkie bodźce płynące przez nasze zmysły.

Czy można powiedzieć, że Ajurweda jest to holistyczne podejście do człowieka i zdrowia psychicznego, że jedno wpływa na drugie i tego się nie da oddzielić?

Zdecydowanie tak, właśnie dlatego kocham Ajurwedę, która jest dla mnie uzupełnieniem wiedzy psychologicznej. Rozszerza kwestię zdrowia psychicznego nie tylko na umysł, tak jak robi to psychologia, tylko też na ciało i na aspekt duchowy, czyli na ten, który wiąże się z poczuciem sensu w życiu. Czy ja wiem, kim jestem? Jaka jest moja natura? Po co przyszłam na ten świat i jak chcę wykorzystać to życie? Jaki jest sens, motyw przewodni każdej duszy, która przychodzi na ziemię i ma jakiś czas do wykorzystania? I to te trzy aspekty składają się na taki holistyczny obraz czegoś, co my nazywamy zdrowiem psychicznym. Myślę, że to podejście ajurwedyjskie często przynosi ulgę i daje takie poczucie, że w końcu ktoś je zobaczył w całości.

Więcej informacji:

Strona www

Podcast

Facebook 


Jak skorzystać z Ajurwedy w praktyce? Dowiesz się podczas Ajurweda Summit 2022!

Trzecia edycja największej konferencji online poświęconej Ajurwedzie w Polsce rozpocznie się już w 21 maja. W konferencji wezmą udział światowej sławy eksperci Ajurwedy oraz praktycy Ajurwedy z Polski. Wydarzenie odbywa się w przystępnej i zrozumiałej formie rozmów z najwybitniejszymi ludźmi działającymi na polu Ajurwedy. W dotychczasowych edycjach wzięło udział blisko 6500 osób. Patronem konferencji jest Moja Harmonia Życia.

6 dni konferencji będą przepełnione rozmowami, prezentacjami i wystąpieniami, w trakcie których swoją wiedzą i doświadczeniem podzieli się 28 wybitnych ekspertów z Polski i zagranicy, m.in. Yogi Cameron, znany w Polsce z programu telewizyjnego „Model i guru”, autor kilku książek, Dr Suhas Khirsagar, autor książki „Naturalny rytm dobowy”, Dr John Douillard, twórca portalu lifespac.com, Cate Stillman, twórczyni portalu yogahealer.com, autorka książki „Ajurweda. 10 kluczowych nawyków…”, Dr Partap Chauhan, założyciel Jiva Ayurveda, mający duże zasługi w popularyzowaniu Ajurwedy w Polsce i na świecie, Dr Dilbag Jindal z żoną Radhą, lekarze ajurwedyjscy którzy od trzech lat wspierają Polaków swoją wiedzą i doświadczeniem, Michael Mastro z żoną Robin, jeden z najwybitniejszych nauczycieli Vastu – architektury wedyjskiej oraz wiele czołowych nazwisk ze świata Ajurwedy w Polsce.

„Chcemy przybliżyć Ajurwedę w Polsce, ponieważ wierzymy, że Ajurweda jest jak latarnia morska – wyznacza odpowiedni kierunek do życia w zdrowiu i dobrostanie. Zależy nam, aby coraz więcej osób mogło sięgnąć do starej i sprawdzonej Ajurwedy, znaleźć w niej oparcie  i pewność oraz posłuchać o niej ludzkim głosem, pełnym empatii dla naszych możliwości i ograniczeń” – wyjaśnia organizatorka Maria Nowak-Szabat, psycholożka, nauczycielka Ajurwedy i założycielka Agni Ajurweda.

Summit nie tylko dla zaawansowanych

Summit przybliża Ajurwedę laikom, a także poszerza wiedzę na temat poprawy zdrowia, samopoczucia i żywienia. Jest wydarzeniem, podczas którego możemy spojrzeć na Ajurwedę z lotu ptaka.

„Ajurweda Summit to nie wiedza tylko dla wtajemniczonych. Przedstawiamy ją w sposób współczesny, przystępny dla osoby, która ma małą wiedzę na ten temat i pragnie poprawić swoje zdrowie i jakość życia. Zadbaliśmy również o to, aby był dostęp do nagranych wywiadów oraz zostały przetłumaczone w języku polskim rozmowy z ekspertami z zagranicy” – wyjaśnia Maria Nowak- Szabat.

W trakcie 6 dni odbędą się spotkania z ekspertami poświęcone różnorodnym tematom, m.in.:

  • Niepokój i depresja z perspektywy Ajurwedy. Zalecenia.
  • Odporność według Ajurwedy – ciało, umysł i dusza
  • Ajurwedyjskie kamienie milowe w rozwoju dziecka
  • Na czym polega konsultacja z Vastu – architektury wedyjskiej?
  • O pielęgnacji i olejowaniu w Ajurwedzie
  • Masaż punktów marma poprawiających działanie układu trawiennego i zdrowie skóry.
  • Czym jest Sattwa i jak z niej czerpać w codziennym życiu?
  • Kierunki rozwoju Ajurwedy we współczesnym świecie

Do uczestnictwa w Summit Ajurweda są zaproszone osoby, które chcą poprawić stan swojego zdrowia, szukają wiedzy, która daje schronienie w czasie przemiany, chcą odnaleźć spokój, radość i harmonię, szukają inspiracji, jak zadbać o siebie i swoich bliskich. Zaproszeni są wszyscy, którzy interesują się zdrowiem, psychologią, jogą czy medytacją.

Sprawdź, jak możesz skorzystać z Ajurwedy

„Celem Agni Ajurweda jest pokazanie, jak możemy holistycznie zadbać o swoje zdrowie
i dobrostan psychiczny i fizyczny. Zależy nam, aby Ajurweda była zrozumiała i dostępna, aby można było cieszyć się zdrowiem w życiu prywatnym i zawodowym” – podsumowuje organizatorka Maria Nowak-Szabat.

Trwają zapisy. Więcej informacji na stronie: www.kurs.agni-ajurweda.pl/ajurweda_summit_2022

***

Agni Ajurweda to miejsce założone przez Marię Nowak – Szabat i Michała Szabat, gdzie można holistycznie zadbać o swoje zdrowie i dobrostan psychiczny i fizyczny. Agni Ajurweda wprowadza w świat Ajurwedy oraz pokazuje w zrozumiały i dostępny sposób, jak czerpać z Ajurwedy, aby cieszyć się zdrowiem w życiu prywatnym i zawodowym.

Dodaj komentarz