Dlaczego sen jest ważny? To czas regeneracji i odnowy komórkowej


Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym dla Ciebie jest sen? Czym sen jest dla Twojego organizmu? Co dzieje się wtedy z Twoim ciałem, kiedy kompletnie o nim nie myślisz? Kiedy jesteś „wyłączony” i nie kontrolujesz żadnego bodźca, odruchu a nawet oddechu? Z najnowszych badań naukowych wynika, że bezsenność staje się nową epidemią XXI wieku. Coraz więcej ludzi na świecie zaniedbuje tę ważną dla zdrowia i życia czynność. Tabletki nasenne przeżywają swoje odrodzenie, a stymulanty sztucznie podkręcają poziom energii w ciągu dnia. Dlaczego ignorujemy sen i odbieramy naszym organizmom naturalną możliwość regeneracji i odnowy komórkowej, która zapewnia nam długie życie w zdrowiu?

Tekst: Magdalena Dorko-Wojciechowska
Zdjęcie: pixabay.com

Sen jest stanem, w którym świadomość organizmu zostaje zredukowana albo całkowicie wyeliminowana. Ciało wówczas traci zdolność używania wszystkich mięśni, które nie są niezbędne do przeżycia. Podczas głębokiego snu jesteś tak na prawdę sparaliżowany, pozbawiony wszelkiej władzy nad ciałem i wyzbyty z kontroli.

Ciekawostką jest fakt, że niemowlęta śpią 15 h na dobę lub więcej. Dzieci i nastolatkowie natomiast śpią w granicach 10-11 h na dobę. Z kolei osoby dorosłe śpią 8 h w ciągu nocy, a osoby starsze wiekiem potrzebują już tylko 6 h snu.

Dlaczego sen jest ważny?

Sen odgrywa kluczową rolę w procesach zdrowienia ciała i ducha oraz pomaga oswoić się z nowymi warunkami w życiu. Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie w 2017 roku wynika, że otyłość i nadmierne przybieranie na wadze, które są związane z zakłóceniem równowagi między dwoma hormonami odpowiedzialnymi za regulowanie apetytu – greliny i leptyny, jest poważnym czynnikiem wpływającym na zaburzenia snu. Na temat wpływu bezsenności na masę ciała i zaburzenie gospodarki hormonalnej przeprowadzono mnóstwo badań w ostatnich latach na całym świecie. Nie wpłynęły one jednak znacząco na kondycję zdrowotną populacji i zmianę trybu życia.

Czytaj również: Polska dziesięciolatka postawiła się drwalom z Borneo

Osoby, które pracują na nocnej zmianie nie są w stanie całkowicie przystosować się do tego nienaturalnego rytmu i są częściej narażone na ryzyko wystąpienia choroby sercowo – naczyniowej, cukrzycy i otyłości. Warunki, w jakich organizm funkcjonuje w pracy nocą kojarzone są ze stanem zapalnym i wyzwalają kaskadę procesów biochemicznych, które zakłócają regenerację i odnowę komórkową. Zdrowy sen ma kluczowe znaczenie dla oczyszczania organizmu, szczególnie z neurotoksyn wirusowych. Korzystnie wpływa na układ endokrynologiczny i reguluje poziom insuliny we krwi. Nocny odpoczynek, połączony z umiejętnością odsunięcia od siebie codziennych trosk ze sprzyjającym odżywianiem, to najpotężniejsza broń w walce z infekcjami, które wywołują wirusy z grupy Herpes, jak Epstein – Barr.

Cały artykuł przeczytasz w najnowszym numerze Mojej Harmonii Życia

Zamów najnowsze wydanie „Mojej Harmonii Życia”.
W wersji papierowej lub e-wydania!

Dodaj komentarz