Warzywa na urodę, czyli hity prosto z ogródka

Marzymy o jędrnej, elastycznej skórze. Kupujemy drogie kremy, suplementy diety. Tymczasem najnowsze badania  naukowe prowadzone przez Narodowy Instytut Badań nad Rakiem w Stanach Zjednoczonych pokazują, że w roli  strażników naszej urody najlepiej sprawdzają się… warzywa i owoce.

 

Tekst: Marzena Magda Maciejczyk
Zdjęcie: pixabay.com

 

Wyniki ostatnich badań klinicznych i wieloletnich obserwacji prowadzonych przez amerykańskich uczonych  wykazały że owoce i warzywa mają większe znaczenie dla naszej urody i zdrowia, niż dotychczas sądzono.

 

Dostarczają  komórkom skóry niezbędnych składników odżywczych, minerałów, witamin, wody, ale przede  wszystkim antyoksydantów, które chronią je przed szkodliwym działaniem rodników tlenowych.

 

Te ostatnie są złe,  bo m.in. przyspieszają procesy starzenia się organizmu. Do ich powstawania przyczynia się również palenie tytoniu,  picie alkoholu, oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, nadmierne opalanie się. Źródłem wolnych rodników są też smażone, wędzone i źle przechowywane produkty spożywcze.

 

Antyoksydanty a zdrowie

Antyoksydanty, zwane również przeciwutleniaczami i antyutleniaczami chronią komórki naszego ciała przed  wolnymi rodnikami, „naprawiając” to co zostało uszkodzone. Dowiodły tego ubiegłoroczne badania przeprowadzone  na Uniwersytecie Tufts w Bostonie na grupie 45 osób (mężczyzn i kobiet w wieku od 20 do 75 lat), jedzących dziesięć porcji warzyw i owoców dziennie o wartości ORAC co najmniej 3500.

 

Taka dieta zwiększyła dwukrotnie całkowitą  pojemność antyoksydacyjną ich krwi. Skala ORAC jest miarą zdolności absorpcji wolnych rodników tlenowych, a  wartość tego parametru jest coraz częściej umieszczana na opakowaniach produktów spożywczych. Bostońscy uczeni  zalecają, by codziennie jeść nawet od 10 do 13 stugramowych porcji jadalnych części warzyw i do trzech porcji  owoców, w tym orzechów (porcja to na przykład 5-6 truskawek).

 

Jakie owoce i warzywa?

Niektórzy będą zwiedzeni. Nie wystarczy wybrać z listy warzyw, owoców i ziół o wysokim potencjale antyoksydacyjnym 2-3 ulubione i jeść do syta każdego dnia…

 

To tylko fragment artykułu…

 

Cały przeczytasz w najnowszej „Mojej Harmonię Życia” (do pobrania tutaj).

Znajdziesz nas również w Salonach Empik, punktach Ruch, Inmedio, Relay.

Możesz też zamówić prenumeratę. Sprawdź tutaj.

 

Skomentuj

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez moderatora zanim zobaczysz go na stronie.



x